Vanliga frågor

Vanliga frågor

Vilken kategori är du intresserad av?

Hur säger jag upp min lägenhet?
Läs mer

För att säga upp din lägenhet behöver du skriva ut vår uppsägningsblankett och skicka in till till Lincoln Fastigheter AB, Töpelsgatan 5A, 416 55 Göteborg. Ni kommer att få en bekräftelse på uppsägningen inom 7 arbetsdagar.

Tänk på att avflyttningsdatum är ett lagstadgat datum. Hyresavtalet upphör att gälla tre hela kalendermånader efter att vi har fått din uppsägning. Sker uppsägningen exempelvis den 10 december upphör avtalet den 31 mars.

Vilka regler gäller för andrahandsuthyrning?
Läs mer

För att få hyra ut sin lägenhet i andrahand krävs samtycke från hyresvärden. Handläggningstiden är upp till fyra veckor från det att en komplett ansökan kommit in till hyresvärden. Andrahandsuthyrning medges normal för högst ett år per ansökningstillfälle. Bifalls ansökan kan hyresvärden kräva att ett skriftligt avtal om rätt till andrahandsuthyrning upprättas mellan hyresvärden och hyresgästen. Avslår hyresvärden ansökan, har hyresgästen möjlighet att hos hyresnämnden ansöka om tillstånd till andrahandsuthyrningen. Uthyrning i andra hand utan samtycke från hyresvärden eller tillstånd från hyresnämnden kan utgöra grund för uppsägning. Detsamma gäller om samtycke eller tillstånd grundats på oriktiga uppgifter. Hyresgästen kan, efter beslut av hyresnämnden, blir återbetalningsskyldig gentemot andrahandshyresgästen, om överhyra tas ut. Om den föreslagna andrahandshyresgästen vill lämna referenser som stöd till ansökan, kryssas rutan för ”annan handling” i och referenslista bifogas.

Finns det några parkeringsplatser?
Läs mer

Lincoln Fastigheter har inga parkeringar eller garage att hyra ut i anslutning till sina lägenheter.

Boende i Göteborg hänvisas till Göteborg Stads parkeringskartor.

Boende i Kungälv kan skicka en intresseanmälan till info@lincolnfastigheter.se.

Vad gäller angående nyckelhantering?
Läs mer

I samband med att du ska flytta in, kvitterar du ut nycklar till din nya lägenhet. 
Du får då lägenhetsnycklar, entrénycklar samt nycklar till gemensamma utrymmen. Samtliga nycklar som hör till lägenheten ska återlämnas då du flyttar.

Bra att veta:

  • Om du tappar bort dina lägenhetsnycklar ska du vända dig till en auktoriserad låssmed, som hjälper dig att öppna dörren. Du måste själv betala för låssmedens arbete.
  • Vill du komplettera med extra nycklar eller om du tappat bort en nyckel, kontaktar du Lincoln Fastigheter, som ordnar det åt dig. Du står själv för denna kostnad.
  • I de fall Lincoln Fastigheters personal är behjälpliga med att öppna för utelåstahyresgäster, utgår en serviceavgift.
Hur rengör jag spisfläkten?
Läs mer

För att luften i din lägenhet ska vara fräsch är det bra om du med jämna mellanrum gör rent köksfläktens filter. I fläkten finns ett spjäll som aldrig är helt stängt och där ska ”gammal” luft strömma ut.

När man lagar mat blir filtret fullt med fett efter ett tag. Då fastnar damm i fettet och ventilationen fungerar inte som den ska. Vi rekommenderar att man rengör filtret varannan månad, eller varje månad om man lagar mycket mat. Använd ett diskmedel som löser fett riktigt bra.

Olika spisfläktar kan skilja sig åt, men principen för att rengöra filtret är ungefär densamma.

Steg 1: Filtret sitter bakom ett galler på undersidan av spiskåpan. Du tar loss det genom att hålla inne två knappar och vinkla det nedåt.
Steg 2: Lägg gallret på diskbänken med baksidan upp. Filtret hålls fast av en hållare som du tar bort genom att hålla nere två piggar.
Steg 3: Rengör filtret med varmt vatten och diskmedel med bra förmåga att lösa fett. Krama sedan ur filtret.
Steg 4: Sätt filtret på plats
Steg 5: Sätt slutligen fast gallret med klykorna i bakre kanten först och tryck sedan fast det i framkant. Det ska höras ett klick.

Får jag ha fest i lägenheten?
Läs mer

Du får ha fest i lägenheten, men tänk på att inte störa dina grannar. Det är extra viktigt att vara tyst mellan 22.00-07.00. Låt inte dina gäster springa i upp och ner i trapphuset och informera gärna dina grannar före festen.

Mellan vilka tider ska det vara tyst?
Läs mer

Du får inte störa dina grannar vid någon tidpunkt, dock är det extra viktigt mellan 22.00-07.00. Låt inte dina besökare springa upp och ner i trapphuset och smälla i dörrarna. Det stör alla i fastigheten. Även när du har fest gäller regeln, men har du förstående grannar kanske du kan ha lite mer ljudliga kalas någon enstaka gång. Informera gärna dina grannar före festen.

Får jag ställa saker i trapphuset eller i entrén?
Läs mer

Cyklar, pulkor, barnvagnar och andra liknande föremål måste ställas i särskilda utrymmen – inte i trapphus och entréer. Utrymning vid brand samt utryckningspersonal måste alltid kunna komma fram. Föremål i trapphus ökar även brandrisken. Tänk också på att underlätta för städpersonalen.

Vilka regler finns det kring husdjur?
Läs mer

Du är skyldig att ta ansvar för dina husdjur. Att se till att de inte förorenar i eller runt fastigheten och att hundar inte skäller eller ylar så att omkringboende störs. Husdjur får inte springa lösa i området eller i trapphus. Hundar hålls kopplade. Använd alltid avföringspåse.

Vilka regler finns det kring rökning?
Läs mer

Rökning är förbjudet i alla allmänna utrymmen såsom hissar, tvättstuga och trapphus. Du får inte heller kasta fimpar på marken eller från balkongen. Vi strävar efter rökfria hus.

Får jag piska mattor på balkongen?
Läs mer

Nej, det är förbjudet att skaka och piska mattor från balkongen. Detsamma gäller sängkläder.

Hur betalar jag hyran?
Läs mer

Du har möjlighet att betala hyran via Bankgiro. Vi har kvartalsavisering vilket innebär att du som betalar via Bankgiro, får avier för tre månader åt gången. Hyran betalas i förskott, senast den sista vardagen i månaden innan.

Problem att betala hyran
Skulle du få problem med att betala hyran tid kontaktar du oss direkt. Är hyran sen och du inte hör av dig, skickas en påminnelse och du får betala påminnelseavgift och dröjsmålsränta på nästa aviseringsperiod. Om inte hyran betalas inom den tid som uppges på påminnelsen, lämnas ärendet vidare till inkasso och du kan förlora din hyresrätt.

Risken att förlora hyresrätten finns även om du sätter i system att betala in hyran för sent.

Hur man byter jag säkringar i proppskåpet?
Läs mer

Om en lampa/elapparat slutat fungera, kontrollerar du säkringarna först. Är någon trasig byter du den enkelt. Stäng först av den apparat/lampa som kan vara felaktig och dra om möjligt ur kontakten. Sätt i rätt typ av säkring. Det är bra att ha extrasäkringar hemma. I nyare bostäder är säkringen en strömbrytare som enkelt slås av och på.

Tips! Lägg en ficklampa i proppskåpet.

Vilka förbrukningsartiklar ansvarar jag som hyresgäst för?
Läs mer
  • Batterier i brandvarnare + ringklocka
  • Glödlampor (tänk på att inte använda för starka lampor)
  • Lysrör samt glimttändare
  • Duschmunstycke
  • Toalettsits
  • Kolfilter i köksfläkt
  • Svampfilter i köksfläkt (vissa fläktar har svampfilter, vissa har galler)

Om du önskar att vi utför en åtgärd på något ovan så kommer du att bli debiterad för materialkostnad, arbetskostnad samt utkörningsavgift.

Det ska framgå tydligt i felanmälan att du önskar köpa tjänsten av oss, i annat fall släcker vi ned felanmälan då felet är något du själv får åtgärda.

Kostnadsexempel vid byte av toalettsits: materialkostnad 275 kr + 485 kr i timmen beräknad tid 0,75. Detta blir alltså 639 kr. Exemplet är taget från Sabo’s nyckeltal för lägenhetsreparationer från år 2016.

Tänk på att det inte endast uppstår en materialkostnad, utan en person ska komma in i lägenheten, och material ska köpas in och arbetet ska utföras.

Hur rengör jag min spis med glaskeramikhäll?
Läs mer

Vi får in många frågor angående skötsel av spisar med glaskeramikhäll. Så vi har nu satt ihop ett PDF-blad med information om hur man sköter sin spishäll på bästa sätt. Klicka på länken nedan för att läsa information.

Hur undviker jag stopp i vasken?
Läs mer

En av de vanligaste orsakerna till stopp i avloppet är matfett. Matfett stelnar nämligen i avloppet och orsakar stopp i avloppsledningarna.

Ett tips är att torka ur stekpannan med hushållspapper efter användning, och sedan kasta hushållspappret bland restavfallet. Om man har rinnande fett från matlagningen så kan man hälla det i en plastflaska med skruvkork. Denna slänger man sedan i restavfallet som går till sopförbränning.

Vad gör jag om det rinner vatten från mitt kylskåp?
Läs mer

Om det rinner vatten ner på köksgolvet när du öppnar dörren till ditt kylskåp kan detta bero på avrinningshålet är tilltäppt, eller att hyllorna sitter fel. På några minuter löser du det hela själv!

Lösning 1: Kontrollera avrinningshålet
Varje gång du öppnar kylskåpet kommer fukt in från lägenheten. Fukten sätter sig på kylskåpets bakre vägg där kylplattan sitter. Efter ett tag bildas vattendroppar som rinner nedför väggen, så kallat kondensvatten.

I kylskåpets botten finns ett hål där vattnet ska kunna rinna ut. Vattnet leds sedan ner till en liten skål som sitter ovanför kompressorn. Värmen som uppstår när kompressorn arbetar räcker för att vattnet ska förångas, så kylskåpet tar med andra ord hand om kondensvattnet. Men om smuts fastnar i det lilla avrinningshålet söker sig vattnet andra vägar.

Lösning 2: Hyllornas placering
Ett annat vanligt fel är att hyllorna inte sitter rätt. Kondensvattnet måste ha fri väg utmed den bakre väggen. Därför ska hyllorna inte sitta hela vägen in. Av samma skäl är det inte bra att stapla matvaror ovanpå varandra mot väggen där kylplattan sitter. Då hamnar kondensvattnet på hyllplanet istället.

Tips:
Ett tips är att du varje gång som du rengör kylskåpet även kontrollerar att det inte har hamnat smuts i det lilla avrinningshålet.

Hur rengör jag kakel?
Läs mer

Städning
Ett miljövänligt sätt att rengöra är att blanda lika delar ättika och vatten och spraya blandningen på väggen. Låt den verka i några minuter och torka sedan av med en så kallad mirakeltrasa. Det är särskilt i fogarna som smuts gärna vill sätta sig och vid behov kan det vara bra att använda den mjuka sidan av en vit Scotch-Brite-svamp. Den gröna varianten är inte lämplig då den repar kakel.

Vid beläggning/mögel
Om det har börjat uppstå en beläggning eller mögel i kakelfogarna behövs en lite grövre rengöring. Använd då rengöringsmedel för klinkers och kakel som finns i byggvaruaffärer. Spraya på den och låt den verka. Borsta sedan med en nagel- eller tandborste tills smutsen är borta. Avsluta med att skölja av och torka med en mirakeltrasa. Tänk på att fogmassan mellan kakelplattorna är ganska porös, så gå inte på allt för hårt. Om det är svårt att komma åt i hörnen, så prova med en tops.

Hur löser jag ett stopp i handfatet?
Läs mer

När vatten inte rinner ner i tvättstället beror det oftast på att det är stopp i vattenlåset. Det är enkelt att åtgärda. Öppna vattenlåset men var noga med att samla upp vatten och smuts som kommer från vattenlåset i en hink eller balja. Försök att ta bort eventuellt avfall som fastnat i rören och spola med hett vatten innan du stänger vattenlåset igen.

Toaletten rinner, vad skall jag göra?
Läs mer

Du kan själv prova att dra i eller trycka på spolknappen ett par gånger ifall det rinner vatten i toaletten. Om det fortsätter att rinna skall du anmäla felet till oss för att förhindra översvämning eller att det helt enkelt rinner iväg många liter vatten i onödan.

Hur rengör jag golvbrunnen?
Läs mer

Om vattnet inte rinner undan ordentligt ner i golvbrunnen, så är det förmodligen stopp i vattenlåset. Hår och tvålrester binds nämligen samman och bildar proppar i vattenlåset och detta behöver man regelbundet rensa för att förhindra stopp och dålig lukt.

Steg 1: Ta bort silen (metallöverdelen på golvbrunnen). Denna kan antingen lyftas upp (ibland får man ta ett smalt verktyg till hjälp för att lyfta upp kanten så att man kan få ett tag om silen), eller skruvas upp om denna sitter fast med skruvar.

Steg 2: Under silen finns vattenlåset, som ofta ser ut som en liten hink. Denna lyfts upp ur golvbrunnen och rengörs på både in- och utsidan.

Steg 3: Det rengjorda vattenlåset sätts ner igen i golvbrunnen. Se till att det sätts ner ordentligt och att samtliga gummisidor sitter tätt. På så sätt förhindrar man att lukt kommer upp ur vattenlåset.

Steg 4: Spola gärna ner nytt vatten i vattenlåset eller en liten skvätt diskmedel, och sätt sedan tillbaka silen.

Tips: Om ni är på semester en längre period, så kan man lägga i lite matolja sitt vattenlås för att förhindra att vattnet dunstar och det börjar lukta illa ur golvbrunnen.

Får jag grilla på balkongen?
Läs mer

Nej, det är inte tillåtet att grilla på balkongen på grund av os och brandrisk. Grillning sker på anvisad plats.

Får jag montera en parabol?
Läs mer

Nej, det är inte tillåtet att montera parabol eller antenn på fastighetens tak, skorsten, fasad, balkong eller fönster.

Finns det några regler för blomlådor?
Läs mer

Blomlådor och vädringsräcken får endast sitta på insidan av balkongräcket. Se till att krukor och blomlådor har fat och övervattna inte så att det rinner ner till grannarna under dig.

Hur skaffar jag en extranyckel?
Läs mer

Vill du komplettera med extra nycklar eller om du tappat bort en nyckel, kontaktar du Lincoln Fastigheter, som ordnar det åt dig. Du står själv för denna kostnad.

Vad gör jag om jag har tappat bort min nyckel?
Läs mer

Om du tappar bort dina lägenhetsnycklar ska du vända dig till en auktoriserad låssmed, som hjälper dig att öppna dörren. Du måste själv betala för låssmedens arbete.

Vad innebär vårdplikt?
Läs mer

Vårdplikten innebär:

  1. Aktsamhet. Hyresgästen måste under hyrestiden iaktta viss aktsamhet och se till att lägenheten är hel och ren och fri från skadedjur.
  2. Skador och ersättning. Skulle skador uppkomma på grund av att hyresgästen agerar vårdslöst eller försumligt är hyresgästen skyldig att ersätta hyresvärden för skadan. Värt att notera är att hyresgästen också ansvarar för skador som orsakats av personer som befinner sig i lägenheten på hyresgästens inbjudan, som till exempel vänner eller hantverkare.
  3. Brand- och vattenskador. För brand- och vattenskador ansvarar hyresgästen som huvudregel inte för. Om det däremot visar sig att skadorna uppkommit på grund av att hyresgästen brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga kan skadeståndskrav aktualiseras.

Till följd av vårdplikten har hyresgästen inte rätt att göra större renoveringsarbeten i lägenheten utan hyresvärdens samtycke. Detta gäller även i fall där renoveringsarbeten skulle innebära en förbättring av bostaden. Som hyresgäst gör du alltså bäst i att höra dig för med hyresvärden innan du tar dig an förbättringsåtgärder i din hyresrätt.

Du kan läsa mer om vårdplikten hos Boupplysningen och hos Villa livet.

Serviceanmälan

Gör serviceanmälan

Kontakta fastighetsservice. Vid akuta ärenden, ring akutnummer 0705-59 70 05

intresseanmälan

Sök bostad eller lokal

Anmäl dig till vår bostadskö eller anmäl intresse för kontorslokal hos oss.